Statystyki
Użytkowników : 27
Artykułów : 73
Zakładki : 6
Odsłon : 381232
Home Prezentacje Od DKW 4=8 do Schwebeklasse, czyli historia aut z tylnym napędem

Popularne

Najnowsze

Od DKW 4=8 do Schwebeklasse, czyli historia aut z tylnym napędem

Pod koniec 1929 roku, jako następcę modelu DKW P15, zaprezentowano w Berlinie nowy model dużego auta DKW 4=8 z tylnym napędem, wyposażonego w czterocylindrowy silnik dwusuwowy ze sprężarką tłokową na wale korbowym. Silnik ten posiadał po dwa korbowody na wspólnych czopach i układ smarowania z pompą olejową.

 

 



DKW 4=8

Zaprezentowany model osiągał moc 25 KM z silnika 980 cm3. Jednak dążenie do obniżenia zużycia paliwa doprowadziło w 1930 roku do wprowadzenia silnika o mniejszej pojemności 782cm3 i mocy 20KM, co w konsekwencji, zamiast do zmniejszenia ilości zużywanego paliwa doprowadziło do obniżenia osiągów trakcyjnych pojazdu. Ponadto, silnik w tym wydaniu łatwo się przegrzewał i miał kłopoty z rozruchem w niskich temperaturach. Samochód z tym silnikiem nosił oznaczenie DKW V800 4=8 (1929).

 

 

DKW V800 4=8


Jednocześnie z nadwoziem typu sedan w prowadzono do produkcji model DKW PS 600 (1930-1931) roadster - sportowy pojazd spod znaku DKW. Dwucylindrowy napędzany silnikiem o pojemności 600 cm3 i uzyskujący 18KM/ przy 3500 obr./min

 

DKW PS 600

 

Z uwagi na problemy z silnikiem o mniejszej pojemności, w 1931 roku ponownie wprowadzono do produkcji silnik o pojemności 990 cm3 i mocy 25KM i zmianę nazwy modelu na DKW V1000 4=8 (1931-1932). Samochód produkowano przez kolejny rok.

 

DKW 4=8 z lat 1931 - 1932

Czterocylindrowe silniki do samochodów DKW model 4 = 8 wykonywano w różnych klasach pojemności (od 782 cm3 do 1054 cm3), największy osiągał moc 32 KM. Nazwa modelu 4 = 8 miała sugerować, że czterocylindrowy dwusuwowy silnik DKW jest tak mocny, jak ośmiocylindrowe silniki innych marek.

W 1932 roku pojawił się model DKW 432 Sonderklasse z silnikiem o tej samej pojemności tj. 990 cm3, w którym wydłużono rozstaw osi oraz przedłużono nadwozie, a ponadto zastosowano 4 biegową skrzynią biegów.

W październiku 1932 roku w prowadzono do produkcji model DKW 1001 (1932-1934) z mocą silnika powiększoną do 26KM i bardziej nowoczesnym, aczkolwiek mniej trwałym nadwoziem. W 1934 roku fabryka wprowadza do produkcji model Schwebeklasse (w dalszym ciągu na bazie silnika o pojemności 995 cm3 o mocy 26KM o smarowaniu rozbryzgowym), w którym od stycznia 1935 roku silnik zasilany był dwoma gaźnikami przez co osiągał moc 30 KM.

DKW Schwebeklasse w muzeum w Ingolstadt

 

W lipcu 1935 roku wprowadzono do produkcji pojazd wyposażony w nowy model silnika o pojemności 1054 cm3 i osiągający moc 32 KM. Jego produkcję zakończono w 1937 roku. Ostatnim tylnonapędowym modelem produkowanym przez DKW (1937-1940) był Schwebeklasse oparty na poprzednim modelu, ale wyposażony w nadwozie metalowe. Jednakże z uwagi na ograniczone możliwości produkcyjne i wzrost zapotrzebowania wojennego na stal zaprzestano jego produkcji i powrócono do nadwozia drewnianego.

Ocenia się, że w ciągu 11 lat produkcji wyprodukowano w zakładach Berlin-Spandau ok. 24 000 pojazdów z tylnym napędem, z czego ok. 8000 sztuk to pojazdy z nadwoziem wykonanym z metalu.

W międzyczasie, począwszy od modelu F1 FA 600 w 1931 roku, firma rozpoczęła produkcję pojazdów z przednim napędem (oznaczonym literą F – Front).

Ale to już inna historia …

Materiały fotograficzne i źródłowe:
http://de.wikipedia.org/wiki/DKW_4%3D8
http://de.wikipedia.org/wiki/DKW_Typ_P
http://www.classiccarcatalogue.com/DKW%201930.html

Poprawiony (czwartek, 07 kwietnia 2011 12:49)

 
Popieram Oldtimery